امروز: 8 اردیبهشت 1403
ساعت: 8:20 ب.ظ

عالم برزخ چند سال طول می‌کشد؟

کوتاه بودن زمان زندگی برزخی

قرآن کریم در ضمن آیاتی به کوتاه بودن زمان عالم برزخ از نگاه اموات اشاره می‌کند.
خداوند در آیه 45 سوره یونس می‌فرماید: یاد کن روزی را که خدا آنان را در قیامت جمع می‌کند، در حالی که گویا جز ساعتی از روز توقف نداشته‌اند.

اموات پس از زنده شدن در قیامت تصورشان اینست که مدت‌زمان کمی را در عالم برزخ سپری کرده‌اند و فقط یک شب طول کشیده و این طولانی بودن عالم برزخ از نگاه مردم، در دنیا است.

همچنین می‌فرماید: روزی که از قبرهایتان فرا‌خوانده می‌شوید؛ شما اجابت می‌کنید در حالی که حمد خدا را می‌گویید؛ و تصور می‌کنید که فقط مدت کوتاهی در جهان برزخ درنگ کرده‌اید.(اسراء، 52)

در جایی دیگر خداوند از اموات زنده شده در قیامت می‌پرسد، چند سال در روی زمین توقّف کردید؟ می‌گویند: به اندازه یک روز، یا قسمتی از یک روز! خداوند در ادامه می‌فرماید: بله، شما مقدار کمی توقّف داشتید. (مومنون، 112 تا 114)

به شهادت آیات قرآن کریم درمی‌یابیم که زمان برای اموات در عالم برزخ بسیار کوتاه بنظر می‌رسد و همه آنها با این که حتی ممکن است چند صدسال در برزخ زندگی کرده‌ باشند، اما تصور می‌کنند که زمان بسیار کوتاهی در برزخ بوده‌اند شاید این مسئله نشانه سرعت گذر زمان در عالم برزخ باشد.

اموات پس از زنده شدن در قیامت تصورشان اینست که مدت‌زمان کمی را در عالم برزخ سپری کرده‌اند و فقط یک شب طول کشیده است و این طولانی بودن عالم برزخ از نگاه مردم، در دنیا است

علم خداوند نسبت به مدت‌زمان برزخ

خداوند در آیه 42 از سوره نازعات خطاب به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرماید: از تو سؤال می‌کنند که قیامت کی بر پا می‌شود؟

قرآن، در پاسخ این سؤال به آنها می‌فهماند هیچ کس از لحظه وقوع قیامت با خبر نبوده و نخواهد بود. (نازعات، 43) یعنى تاریخ وقوع قیامت حتى از تو که پیامبر هستی، پنهان است، چه رسد به دیگران. این اتفاق، علم غیبى است که از مختصات ذات پروردگار بوده، و کسی از آن خبر ندارد.

در جای دیگری می‌افزاید: منتهاى قیامت به سوى پروردگار تو است؛ إِلى رَبِّکَ مُنْتَهاها. (نجم،42)
فقط خداوند است که مى‌داند قیامت کى بر پا مى‌شود، هیچ کسی از زمان وقوع آن آگاهی ندارد، و هرگونه تلاش و کوشش براى آگاهى از زمان برپایی قیامت بى‌فایده است.
همانطوری که در آیه 34 سوره لقمان می‌فرماید: إِنَّ اللّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السّاعَةِ؛ علم زمان وقوع قیامت فقط نزد خداوند است.
همچنین در آیه 187 سوره اعراف به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله تاکید می‌کند: قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی؛ بگو علم آن فقط نزد پروردگار من است.

بنابراین چون پایان زمان برزخ متصل به شروع و برپایی قیامت است، هیچ کس جز خداوند از زمان اتمام عالم برزخ مطلع نمی‌شود تا هنگامی که قیامت برپا شود. آغاز عالم برزخ با مردن هر کس شروع می‌شود، اما مقدار زمان و این که چقدر طول می‌کشد؛ از موارد غیبی است که علم و جزئیات آن فقط در اختیار خداوند است و احدی از آن مطلع نمی‌باشد.

از طرفی دیگر عمر عالم برزخ بقدری با سرعت طى مى‌شود که در زمان برپایی قیامت، اموات زنده‌شده فکر مى‌کنند تمام این دوران چند ساعتى بیش طول نکشیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *